توقف تولید پراید در سال ۹۹ و جایگزین های آن
اشتراک گذاری

تولید پراید باید متوقف شود. توقف تولید پراید مستلزم پیدا شدن جایگزینی برای آن خواهد بود. ماشین های جایگزین پراید کدام دستگاه ها و با کدام کیفیت هستند. آیا سرانجام پراید که به عنوان ارابۀ مرگ در ایران شناخته می شود از دایرۀ تولید حذف خواهد شد؟

توقف تولید پراید

به گزارش سیراف خبر به نقل از ایرنا؛ در طول چند سال اخیر، در رابطه با توقف تولید پراید و به اتمام رسیدن دوران این خودرو اخبار زیادی منتشر شده است، اما این سؤال همچنان مطرح است که در صورت چنین اتفاقی، چه خودروهایی جایگزین پراید خواهند شد و کدام خودرو لقب ارزان‌ترین خودروی بازار را از آن خود خواهد کرد؟

پراید نخستین بار در سال ۱۳۷۲ به بازار عرضه شد، اما آن زمان هیچ کس گمان نمی‌کرد پراید به‌عنوان پرفروش‌ترین خودرو در ایران شناخته شود.

تاریخچه و چگونگی شکل‌گیری پراید

کمپانی فورد آمریکا و مزدای ژاپن صاحب ایدۀ اولیۀ پراید هستند. در حقیقت این خودرو همان مزدا ۱۲۱ محسوب می‌شود که در ابتدا در کشور ژاپن به مرحلۀ تولید رسید و سپس با نام «فورد فستیوا» در بازارهای آمریکای شمال عرضه شد. با وجود استقبال زیاد از این خودرو، سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا از تولید آن جلوگیری کرد. در سال ۱۹۸۶ لقب ناامن‌ترین خودروی آمریکا را به مزدا ۱۲۱ یا همان فورد فستیوا اختصاص دادند. سرانجام مدل اولیۀ پراید در سال ۱۹۸۷ به کیا موتورز رسید و این شرکت کره‌ای شروع به تولید رسمی و انبوه آن کرد.

داتسون گو

پراید در سال ۱۳۷۲ شمسی از کره به بازار ایران راه پیدا کرد. در سال ۲۰۰۰ تولید پراید توسط کیاموتورز در کرۀ جنوبی متوقف شد و در سال ۲۰۰۱ لیسانس این خودرو به‌صورت رسمی به سایپا به فروش رسید. شرکت سایپا طی این سال‌ها خودرو پراید را در مدل‌های نسیم مدل هاچ‌بک، صبا مدل سدان، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۴۱ و سایپا ۱۵۱ به تولید رساند. پراید به‌خاطر کم‌هزینه و کم‌مصرف بودنش در اندک زمان به فروش زیادی دست پیدا کرد.

لازم به ذکر است که این خودرو در شرایطی لقب پرفروش‌ترین خودروی ایران را از آن خود کرد که رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران در سال ۱۳۹۲ این خودرو را رکوردار کشته‌شدن سرنشینان اعلام کرد. علاوه بر این، طبق گزارش‌های منتشر شده در خصوص ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، این خودرو به‌خاطر کسب یک ستاره از ۵ ستارۀ کیفی به‌عنوان بی‌کیفیت‌ترین خودروی ایرانی به‌شمار می‌رود.

با توجه به ناامن بودن پراید بسیاری از مسئولان و مردم نسبت به ادامۀ تولید این خودرو اعتراض کردند. البته مقرر شده بود پس از اینکه دوران پیکان به اتمام رسید، تولید پراید نیز به پایان برسد و تندر ۹۰ جایگزین این دو خودرو شود، اما این امر تحقق نیافت و پراید همچنان در شرکت سایپا تولید و به بازار عرضه شد.

پس از آن، مسئولان چندین بار خبر توقف تولید پراید را اعلام کرده و اخیرا نیز سرهنگ کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد خودرو سواری پراید در سال ۱۳۹۹ شماره‌گذاری نخواهد شد. وی افزود با بررسی تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته متوجه شده‌ایم که ۳۴ درصد از جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی به‌واسطۀ خودرو پراید بوده است.

 

چانگان بنی

آیا در سال ۹۹ شاهد توقف تولید پراید خواهیم بود؟

برنامه گروه خودروسازی سایپا این بود که دو خودرو داتسون گو و چانگان بنی را به عنوان جایگزین پراید به تولید برساند، اما خودرو داتسون­گو در تست تصادف امتیاز صفر ستارۀ ایمنی را دریافت کرد که نشان دهندۀ وضعیت نامساعد ایمنی این خودرو است که قیمت آن هم ۶ هزار دلار عنوان شده بود. خودرو چینی چانگان بنی نیز در مراکز تست ژاپن موفق به کسب سه ستارۀ ایمنی شد، اما قیمت حداقلی این خودرو ۶ هزار دلار خواهد بود که اگر در ایران تولید شود، قیمت آن ۲۰ میلیون تومان از پراید بیشتر است.

در حال حاضر کارشناسان صنعت خودرو معتقدند بهتر است در شرایط فعلی تیبا به‌عنوان تنها جایگزین پراید باشد؛ خودرویی که طبق پلتفرم پراید توسعه پیدا کرده و امنیت آن نیز مشخص نیست تا چه اندازه از پراید بیشتر باشد.

اشتراک گذاری

لينک کوتاه :

دیدگاه بگذارید

avatar
  عضویت  
اطلاع رسانی