گزارشی از وضعیت ترافیک در خیابان سنگی بوشهر: آن سوی دیوار
اشتراک گذاری

ترافیک در خیابان سنگی یکی از معضلات شهری است. در این گزارش نقطه نظر شش تن از پیشکسوتان محلۀ سنگی را جویا شدیم که معتقد بودند چگونه سیاست های غلط شهرداری این خیابان و محله را از بین برده است و تنها به سود دولت و شهرداری تمام شده است.

ترافیک در خیابان سنگی

 

سیراف خبر؛ نرگس ستوده: ترافیک در خیابان سنگی هر روز سنگین‌تر می‌شود. ترافیکی که تبدیل به معضلی برای شهر نه چندان بزرگ و پر جمعیت بوشهر شده است؛ و سال به سال در سایۀ بی‌توجهی مسئولین شهری و استانی، خود را پر رنگ‌تر می‌کند تا بلکه شاید فرجی صورت بگیرد و قدری به چشم مسئولین مربوطه بیاید، اما چه خوش خیالیم که فکر می‌کنیم شاید کک کسی به غیر از مردم عادی پریشان حال در ترافیک مانده بگزد.

بوشهر طول و عرضش در چندین خیابان اصلی که تعدادشان از انگشت‌های دست هم فراتر نمی‌رود، خلاصه شده است. در بین این خیابان ها، خیابان سنگی از همه بیشتر در امر رفت و آمد مردم در سطح شهر کاربرد خود را نشان می‌دهد. کم پیش می‌آید کسی در شهر کاری داشته باشد و گذرش به عبور از سنگی نرسد.

ترافیکی در نتیجۀ ترافیکی دیگر

ترافیک بالای انواع و اقسام اداره‌های پر متقاضی و بانک‌ها و مطب و ساختمان پزشکان و دیگر بنگاه‌های خدماتی در این مسیر باعث شده ترافیکی دیگر را به جان مردم بیندازد.

از این رو برای شفافیت هر چه بیشتر این موضوع و یک طرفه نرفتن به قاضی، بر آن شدیم تا این بار گوش شنوایی شویم برای نیاز‌های و دغدغۀ‌های مردم سطح شهر؛ مردم عادی که در صورت رو به رویی با مشکل چون دست و پایشان به جایی نمی‌رسد، خود به تنهایی باید با مشکلاتی که دیگری و دیگران مسئول حل آن هستند، مقابله کنند.

 رسانه به دست کسانی دادیم که گویی حق آب و گل از محلۀ سنگی داشتند و قدیمی‌های این خیابان بودند و هر روز شلوغ تر شدنش را به چشم می‌دیدند و در ذهن خود به خاطر می‌سپرند و ما خواستیم که بگویند از محفوظات خود طی این سال‌های طولانی. از ۶ نفر از اهالی قدیمی و کسبۀ معتبر این محله پرسیدیم و گفتند، این سخنان را با ما همراه باشید.

شهرداری در همۀ این سال‌ها به ضرر سنگی مجوز داده است

نفر اول: سنگی ترافیک خیلی زیادی دارد، خصوصاً ساعات ظهر که ساعت تعطیلی مدارس و رفت  آمد زیاد هست، یا شب، بعد از ساعت ۵ و نیم دیگر ترافیک کم کم به اوج خودش می‌رسد. خانۀ من خیابان مبارزان است؛ هیچ سرویسی برای رفت و آمد فرزندانم، این مسیر را به سنگی قبول نمی‌کند. چون ترافیک زیادی در این ساعات در این نقطه از شهر ایجاد می‌شود، و به ناچار خودم مجبورم صبح بچه‌ها را برسانم و ظهر دنبالشان بروم.

ناراحتی و عصبانیت در ترافیک به وجود می‌آید و به نظر من یکی از جاهایی که نیاز مبرم و الزامی به پارکینگ دارد مسیر سنگی است؛ چون اداره هایی هم در این نقطه از شهر متمرکز شده‌اند که اداره هایی پر رفت و آمد از نظر ارباب رجوع و تعداد کارمندانشان هستند؛ مثل استانداری و دادگستری و مراکز درمانی مثل تعداد زیادی مطب و ساختمان پزشکان و درمانگاه مبعث و محمد رسول الله، چند ادارۀ دیگر که در خیابان مبارزان است، اداره‌های ستاد بحران، ستاد مبارزه با کالای قاچاق، ادارۀ بهزیستی، دادگاه حقوق، ادارۀ گاز، خانه‌های سازمانی ادارۀ بندر، شرکت نفت و خانه‌های سازمانی‌اش و غیره باعث ایجاد حجم زیاد ترافیک در این قسمت از شهر شده است.

بیشترین قسمت از سنگی که حجم ترافیک در آن به نوعی متمرکز شده، نزدیک پل هوایی هست؛ به دلیل تمرکز دبستان دخترانه و بیشترین ساختمان‌های طبقاتی و چندین ساختمان پزشکان. از نظر من برای احداث پارکینگ در خیابان سنگی بهتر است در ضلع اصلی این خیابان بنا بشود. این سیاست غلط شهرداری که به ساختمان‌های تجاری بدون پارکینگ در عوض اخذ جریمۀ هنگفتی پروانۀ ساخت می‌دهد فقط و فقط به ضرر شهروندان این شهر است.

۲ سالی هست البته که حرف پارکینگ کمی جدی تر از سابق شده. در همین سنگی ۲_۳ تا منزل شخصی هست که زیربنای در حدود ۱۲۰۰ متر دارند و در حدود ۳۰_۴۰ میلیارد قیمت که شهرداری می‌تواند یکی از این املاک را بخرد و اقدام به احداث پارکینگ کند. احداث پارکینگ هم برای رفاه حال شهروندان ضروری است و هم برای شهرداری توجیه خیلی خوب اقتصادی دارد.

سیاست حذف پارکینگ از ابتدا هم غلط بود

نفر دوم: وضعیت ترافیکی سنگی بسیار بد است؛ به دلیل نبود پارکینگ، زیاد بودن ساختمان پزشکان، صبح تا صبح مراجعین اداره‌ها و عصر‌ها هم مطب همین پزشک‌ها سنگی را غلغله می‌کند. موافق ساخت پارکینگ برای سنگی هستم؛ چون بیشتر از هر جای دیگر شهر، سنگی دچار ترافیک می‌شود و در نهایت می‌شود خیابانی کوچک با ترافیکی بالا. باید پارکینگ در ضلع اصلی خیابان ساخته شود.

اصلاً همین ژاندارمری که یه ۱۰سالی هست بدون استفاده مانده، بهترین گزینه برای ساخت پارکینگ سنگی است. سیاستِ فقط جریمه برای ساختمان‌های تجاری بدون پارکینگ غلط است و نباید تا زمانی که پارکینگ هم ضمیمۀ این ملک شود، شهرداری به آن پروانۀ ساخت بدهد. در سنگی یک پارکینگ در حال ساخته شدن هست که مربوط به بانک مسکن است و برای پرسنل خودش در حال ساخت است؛ که هنوز راه نیفتاده است.

ترافیک سنگین سنگی، کاسبی‌های ما را بر هم زده است

فرد سوم: ترافیک سنگی برای من معضل بوده و هست؛ چون کاسبی ما را دچار مشکل می‌کند؛ مشتری جای پارک پیدا نمی‌کند و در نتیجه خرید هم نمی‌کند. سنگی خیلی به یک پارکینگ احتیاج دارد و باید هم این پارکینگ جای اصلی خیابان باشد؛ چون در غیر این صورت خیلی‌ها دنبال پارکینگ نمی‌گردند.

نبود پارکینگ در خیابان پر ترددی مثل سنگی باعث شده، مردم مجبور بشوند در خیابان ماشین خود را به صورت دوبل پارک کنند؛ حتی گاهی شده سوبل هم پارک کرده‌اند ( با خنده ) و دقیقاً همین یکی از دلایل ایجاد ترافیک در سنگی است. جلوی مغازه خود من در پیاده رو یک چاله ای ایجاد شده بود، اینقدر زن و بچه مردم در حال راه رفتن یک دفعه پایشان در آن گیر می‌کرد و می‌افتادند که شماره اش از دستم در رفته. اینقدر زنگ زدم به شهرداری تا بالاخره آمدند و با مقداری سیمان پرش کردند و قال قضیه کنده شد. اینکه شهرداری فقط در ازای جریمه اجازه فعالیت به ساختمان‌های بدون پارکینگ را می‌دهد کار اشتباه و غلطی هست.

حذف پارکینگ تنها به سود شهرداری بود؛ نه شهر!

نفر چهارم: ترافیک سنگی یه معضل یه روز و دو روزه نیست؛ ۲_۳ سال اخیر به خاطر مراجعین ساختمان‌های پزشکان این ترافیک به اوج خودش نسبت به گذشته رسیده. ما که دیگر ماشین نمی‌آوریم و از محل خانه تا مغازه پیاده روی می‌کنیم؛ تابستان قیامت می‌شود این خیابان. سنگی نیاز به یک پارکینگ خوب طبقاتی در ضلع اصلی خیابانش دارد؛ و بهترین مکان مناسب برای این کار این ژاندارمری متروکه هست. حذف پارکینگ در ساختمان‌ها تنها نفعی که دارد این است که پول خوبی در جیب شهرداری می‌رود، هر چند که الان کمتر ساختمانی بدون پارکینگ ساخته می‌شود.

ما و مشتری‌های عصبی و جریمه‌های فراوانی و ترافیکی که روز به روز سنگین تر است

نفر پنجم: ترافیک سنگی از ساعت ۱۲ ظهر شروع می‌شود و عصر هم از ساعت ۵ شروع می‌شود که در این ساعات مشتری‌های ما هم عصبی هستند چون جای پارک گیرشان نمی‌آید و جریمه می‌شوند؛ به خصوص دوران مدرسه که خیلی این خیابان شلوغ می‌شود. اگر ژاندارمری تبدیل به پارکینگ شود خیلی خوب است. کوچه گلخانه چند مدتی هست که یک طرفه شده اما برخی مراعات نمی‌کنند؛ البته گاهی مامور می‌آید ولی تابستان نمی‌آید. پارکینگ برای سنگی خیلی حیاتی هست.

یک پارکینگ طبقاتی که مردم استقبال هم خواهند کرد. این پارکینگ باید در ضلع اصلی خیابان باشد؛ اگر در خیابان باشد مردم حوصله نمی‌کنند که بگردند پارکینگ را پیدا کنند. اینکه الان برخی ساختمان‌ها پارکینگ ندارند باعث ضایع شدن حق مردم هست. این خیابان به دلیل ازدیاد مطب و ساختمان پزشکان، حتی خود پزشکان هم برای ماشین‌هایشان جای پارک ندارند و وای به حال مراجعه کنندگانشان. مجبورند در این خیابان دوبل پارک کنند چون جای پارک گیر نمی‌آید و همین یکی از دلایل ایجاد ترافیک می‌شود.

هر شب در کوچه‌های سنگی دعواست

نفر ششم: در اصل این مراجعه کنندگان پزشکان هستند که این خیابان را خیلی شلوغ می‌کنند. بوشهر خط ویژه ندارد؛ ولی نیاز زیادی به خط ویژه دارد برای مدیریت شهروندان و ترافیک. اینقدر که این خیابان مراجعه کننده دارد که پزشکان در مطب‌ها را می‌بندند و می‌گویند دستشویی ندارند. این ترافیک بدجور روی اعصاب مردم اثر می‌گذارد. ساخت پارکینگ برای ساختمان‌ها باید اجباری باشد. اصلاً این جریمه‌های هنگفت که شهرداری می‌گیرد، کجا می‌رود؟

ترافیک سنگی افتضاح است؛ مردم دکتر می‌روند و مجبورند ماشین خود را به اجبار در کوچه‌ها پارک کنند. هر شب در این کوچه‌ها دعوا است. صاحب خانه با صاحب آمبولانس و ماشین دعوا می‌شود که ماشین را روبروی در حیاط وی پارک کرده اند. چند سال پیش که نیروگاه این ژاندارمری را خرید به قیمت ۳ میلیارد، می‌خواست برای کارمندهای رده بالایش خانه بسازد که این همه سال هم بی‌سکنه و بدون استفاده مانده.

اگر ساختمان‌های نیروگاه هم ساخته شود، ترافیک سنگی باز هم بیشتر خواهد شد. قبل از فلکه سنگی هنوز سه پاساژ باز نشده. این پاساژ‌ها جای کافی برای پارک ماشین ندارند و شهرداری تازه یادش آمده به اینها گیر بدهد. به نظر من تا زمانی که دکتر‌ها نروند این خیابان درست نمی‌شود. با این همه ساختمان پزشکان باز هم دکتر جدید می‌آید. جدیداً هم ۲ آپارتمان پزشکان در خیابان یادگار ساخته اند.

آن سوی دیوارها

قسمت کوچکی از درددل‌های مردم را شنیدیم. حرف‌ها و دردها بسیار است که این بسیاری محصول فقدان اعمال بایستۀ مسئولان است. تعدادی زیادی در بین سخنانی خود اشاره به ژاندارمری متروک ماندۀ سنگی کردند که بهترین گزینه برای ساخت پارکینگ طبقاتی برای سنگی و عامل حل همیشگی ترافیک روزافزون سنگی خواهد بود. اما نبود هماهنگی بین دستگاهی و نیز عدم توجه به منافع دراز مدت شهر مانعی مهم برای تحقق این مطالبه است.

ژاندارمی که سایه غول آسای نیروگاه اتمی حکایت از تملک این سازمان بر آن دارد و شهرداری که در کار خودکرده اش در سنگی به کل درمانده مانده. یکی از این کسبه حرف در خور توجه و تأملی زد. اگر نیروگاه و شهرداری هر دو ارگان، بخشی از سازمان‌های دولتی هستند پس دارایی آنها نیز مال دولت است و دولت بناست در خدمت مردم باشد؛ وقتی مردم نیاز به پارکینگ در ژاندارمری دارند چرا نیروگاه اهمیتی نمی‌دهد و گویی از خاطر برده که برای خدمت به مردم ایجاد شده نه حرص و طمع در جهت جمع آوری مال و تحمیل کردن عوارض به شهر. ژاندارمری که می‌رود تا هر روز بیشتر جولانگاه موش‌ها و خزندگان و رشد علف‌های هرز شود و آن طرف دیوار مردمی که ناراضی و عصبی که گرۀ کارشان آن سوی دیوار است. فقط یک دیوار فاصله است!

اشتراک گذاری

لينک کوتاه :

avatar
  عضویت  
اطلاع رسانی